Tenslotte toch nog een laatste verslag! - Reisverslag uit McBride, Canada van Nel en Paul Berg - WaarBenJij.nu Tenslotte toch nog een laatste verslag! - Reisverslag uit McBride, Canada van Nel en Paul Berg - WaarBenJij.nu

Tenslotte toch nog een laatste verslag!

Door: Nel

Blijf op de hoogte en volg Nel en Paul

25 Juli 2014 | Canada, McBride

Toch nog een laatste verslag.
We zijn intussen thuis maar we hadden nog een laatste verslag in de pen.
Ik was er in Canada al aan begonnen maar had geen gelegenheid om het daar nog af te maken en omdat het dan zo'n onvolledig gevoel geeft, bij deze dus nog een afsluitend verhaal wat begint op 30 juni j.l.
We waren gebleven bij de beschadigde autoruit en na een extra overnachting in het hotel en na een lekker ontbijt konden we al vroeg terecht bij de zaak waar ze ook autoruiten gepareerden.
Tot onze stomme verbazing werd dit gratis gedaan!
Daarna op weg gegaan richting Quesnel en dat zou een lange rit worden van ongeveer 450 km. Toch geprobeerd om nog wat te zien onderweg dus hebben we even in het plaatsje Chatwyd een lekkere koffie Mocha gedronken bij Tim Hortons, een soort Starbucks. Was een heel mooie weg en onderweg zowaar mooie filmbeelden kunnen maken van een moeder grissly beer met kleintjes die ze aan het zogen was. Geen foto's want het was een beetje moeilijk in beeld te brengen vanuit de auto. Aangekomen in Quesnel zaten we in een motel, een Travelodkge. Daar een hele discussie gehad i.v.m het annuleren van 1 overnachting. We moesten toch 2 nachten betalen maar dat gaan we thuis wel uitvechten. De volgende morgen vertrokken naar McBride en op weg daar naar toe een hele leuke uitstap gemaakt naar Barkerville. Dat is een plaatsje wat helemaal in de oude pionier periode stijl is gerenoveerd.
De plaats werd in de vorige eeuw bezocht door goudzoekers uit de hele wereld. Die hebben onder erbarmelijke omstandigheden het dorp opgebouwd en al vrij snel voor 1900 brak er brand uit. Het verhaal gaat dat een van de danseressen in een saloon haar jurk nog wilde strijken met als gevolg dat het hele dorp is afgebrand. Stukje voor stukje is het weer opgebouwd maar de goudzoekers vertrokken uit het gebied dus het stadje liep leeg en verging. Later is het opnieuw gerestaureerd en nu is het een toeristische trekpleister. Heel leuk, de zogenaamde inwoners lopen verkleed, je kunt met een koets mee en omdat het 1 juli Canada-day was kwam er ook een parade langs. Dus weer allemaal genieten.
Daarvandaan weer terug naar de weg die naar McBride liep en waar wij als accommodatie een cabin hadden. Alleen was het een heel eind rijden want het lag ong. 10 km. buiten McBride. We verbleven daar 2 nachten.
Onze volgende verblijfplaats was Clearwater maar we hebben op weg daar naar toe een uitstap gemaakt naar Jasper en Mount Robson.
Er was daar veel veranderd. Mooie locatie geworden waar je mooie foto's kon maken en kon filmen. We waren daar 15 jaar geleden al eens geweest en wilden het toch nog een keer bezoeken. Dus 's-middags pas rond 2 uur vertrokken naar Clearwater en dat was best een heel eind. Maar met veel tussenstops en uitkijkpunten was het goed te doen. Meezingen met The Eagles, Don Williams, Willy Nelson en Johnny Cash en natuurlijk John Denver, zijn we uiteindelijk beland in een hele mooie bed en breakfast Humminbird (kolibri). Prachtig huis, wij zaten in het onderhuis en hebben een grote zitkamer tot onze beschikking en een mooie badkamer en slaapkamer en alles was griezelig schoon. Daarvandaan een uitstap gedaan naar Wells Gray Park. Ook daar zijn we 15 jaar geleden geweest en wilden dit toch ook wel weer terug zien omdat we het daar toen zo leuk vonden. Ook daar weer de prachtige watervallen gezien, dus we bleven weer foto's maken. Wel veel muggen en die beten tot bloedens toe. Bij de ingang stond een kraam met Belgische wafels en werd beheerd door een Belg die daar een nieuw leven was begonnen, dus er werd weer heel wat afgekletst. Zoals jullie merken waren we aan de laatste dagen begonnen van onze reis. Er zitten bij dit laatste verslag waarschijnlijk geen foto's omdat ik alle fotoruimte al had verbruikt. Onze laatste bestemming was Agassiz, lag ook heel ver buiten de locatie maar was mooi! Van binnen een soort kasteel met prachtig ingerichte kamers in de stijl van rond 1900. Wat een prachtige locatie. En toen waren de laatste dagen begonnen, jammer hoor!
We hebben een goede vlucht terug gehad en het was best wel wennen op de weg in Nederland als je 6 weken de ruime en stille wegen van Canada en Alaska gewend bent geweest.
Maar het was fantastisch, een reis om nooit te vergeten en waar we nog vaak over zullen praten.
Op het moment zitten we weer op Texel en voelen ons bevoorrecht dat we hier ook weer de hele zomer kunnen vertoeven.
Bedankt voor alle leuke reacties!

• 25 Juli 2014 - 17:32

AN LOOF:

WOW DAT WAS EEN LANG VERHAAL WEL MOOI HE BLIJ DAT JULLIE GENOTEN HEBBEN EN NU OP TEXEL HET IS HIER OOK AL EEN TIJD MOOI WEER DUS KUNNEN JULLIE HIER OOK GENIETEN. NOU DE GROETJES VAN MIJ EN TOT ZIENS.

• 25 Juli 2014 - 22:47

Metlijn:

AAAHhhhhhhhh ik zie nu pas dat jullie in Canada zitten/zaten!! Ik ga snel alles lezen...

• 25 Juli 2014 - 23:20

Frans En Ineke:

Ja, aan alles komt een eind...
    Het was leuk om mee te reizen en we zien vast wel een keer de vele foto's/films.
    Jullie hebben in ieder geval weer een mooie herinnering waar je op terug kan kijken.
    En wij ook... want op Texel was het ook heerlijk.

• 29 Juli 2014 - 19:46

Ans Klop:

Weer thuis!! Wat een enthousiasme klonk er in jullie verhalen; ik heb het met plezier gelezen. En nu verder genieten in ons kikkerlandje. Nog veel napret de komende tijd met jullie foto's, filmpjes, verhalen etc.